17 Oktober 2013

“Well, I made a difference to that one!”

ceritanya macam ni.

ternyata lagu sudirman "perjalanan jauh tak ku rasa" itu penipuan semata-mata. letih kut ride 7 jam. balik daripada kedah, area-area tg malim ada sebuah kemalangan kecil di lorong kecemasan. motosikal sebijik. eksiden jatuh sendiri. yang eksiden tu perempuan umur-umur 40-an macam tu. aku rasa aku waktu aku sampai tu kejadian mungkin dah berlaku 5 minit dah.

tapi baru sorang je brader yang tolong akak tu. kita namakan brader ni brader A. dia datang lagi awal dari aku. aku rasa dia mesti budak surau ni, dia tolong akak tu tenangkan diri. "sabar kak... mengucap kak..." akak tu pulak tak pandai nak senyap asek "kenaapalah jadi macam ni?" "macam mana boleh jatuh ni?".

aku sampai ke tempat kejadian. dan alhamdulillah aku memang kurang fungsi pun. apa aku boleh buat hanyalah menghalakan lampu motor ke tempat akak dan abang A tadi.

12 saat lepas aku sampai. datang sorang lagi brader ni brader B bukan nama sebenar. brader ni punyalah tinggi ilmu 'what to do' di dada. semua dia setel satu2. dia ambil henfon akak tu n beg duit akak tu lepastu dia letak kat depan akak tu supaya akak tu nampak. lepastu brader tu telepon plus careline bagitaw tentang kejadian tu. brader ni punya pro-aktif dah macam staff lebuh raya je aku tengok.

dan sekali lagi. aku tiada fungsi kat tempat tu. keje aku buat isyarat untuk halang moto lalu lorong kecemasan tu. tu je.

lepastu family akak tu pun sampai. dan berlaku lah scene-scene klise "ya Allah anak akuuu!!!", "kenapa jadi macam ni  ______ ?(insert name here)". tup tap adegan-adegan tak penting berlaku maka datanglah abang staff lebuh raya plus tu. tolong tengok motor. tengok akak tu. telefon ambulans. ambulans datang. setel.

dan sekali lagi. aku tiada fungsi langsung kat tempat kejadian tu.

lepas semua dah setel barulah sesi ice breaking dengan brader A dan brader B mula. masa tu lah aku tahu, waktu brader A stop kat tempat tu, akak tu dah jatuh dah. rupanya brader B dah stop tepi jalan tu immediate lepas brader A stop kat sana. tapi brader B tak turun dari kereta sebab brader tu takut eksiden tu just lakonan untuk kes samun n rompak (syukurlah malaysia masih aman). dalam 5 minit lepastu baru aku datang n aku terus ke tempat akak tu tadi. masa tu barulah brader B yang proaktif tu turun kereta.

------------------------------

blog ni blog lagho. tapi aku cuba masukkan unsur-unsur pengajaran daripada cerita diatas agar anda-anda semua tidak menarik kaki aku di padang mahsyar kelak atas kesalahan merugikan 5 minit masa anda-anda sekalian membaca entri tidak berfaedah.

aku rasa aku lah paling useless waktu tu. tak berfungsi. tapi sebenarnya kalau aku tak berhenti kat tempat tu, brader B tu takkan keluar dari kereta. which is brader tu lah paling banyak fungsi waktu kejadian tu.

macam tu lah hidup kita ni. kadang2 kita rasa tanak untuk buat sesuatu benda tu sebab kita yakin apa yang kita buat tu tak bagi impak pun untuk sistem yang lebih besar. kita potong que kat jalan tapi kita sedapkan hati kita "alahhh semua orang pun potong gak". kita buang sampah merata-rata sebab orang lain pun buang jugak.

macam the starfish story, “Well, I made a difference to that one!”

macam tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...