27 Januari 2011

qidam dan baqa'

hanya beberapa minit yang lalu..
cerita ni masih berlegar2 kat minda aku..

jadi nak mintak penjelasan dari kmu..betul ka apa yang ak ajar ni??.aku nda sesat ba kan??

"ustaz,pa tu sifat yang wajib bg Allah"tanya sharid

ohh..sifat yang wajib bagi Allah ni ada 20 semuanya..tu la yang Wujud Qidam Baqo' ....etc..etc... tu.



"Oooo..pa makna dya 2 ustaz?"

wujud ni maknanya Ada..okeh..satu soalan..wujudkah Allah?

"wujud!!!"jawab dengan yakin

jadi..mana?.

"err...wellll..we cant see it...but..well...arrrrr.....can u explain where??"

haha..okeh..nda mau explain pasal tu..kali ni soalan lain...wujudkah tenang?..

"wujud la bha!"

jadi..mana?.

"???"masih blank

haha..thats same goes to wujud,too

"hah?.apa bha ustaz cakap nih??"

of course it is..pasal both are wujud..tapi kita tidak boleh tengok,pegang,hidu,rasa dan dengar..eh..ko pernah dengar tenang ka??

"tidaklah..tapi bole rasa"

then..kita tidak boleh pakai pancaindera tuk buktikan kewujudan Allah..tapi boleh rasa..thats what we call taqwa

"lek ustaz, apa tu pancaindera macam mana itu taqwa?"

[perbualan ini tidak disertakan bagi mengelak pembaca boring..okeh.. student aku masi kecik arr!"]

we move to qidam..which is mean sedia ada

"macam mana t-----"
DIAM!!and the third is baqo' ..kekal

"------"tak berani nak tanya lagi

haha..chill out bha..saya sengaja bagi ni dua kes gabung pasal ni adalah vice versa

"ok ustaz, bukan mo kasi soal la..tapi ka..macam...macam mana tu arr??..nda la niat saya mo mempersoalkan..tapi nda paham la ustaz . "

okeh..bagi saya nombor paling besar

"infinity"

oi!..itu bukan nombor la..tu perkataan..

"er..sejuta"

saya ada dua juta

"sepuluh juta"

saya ada seribu juta

"satu billion!!"yakin mo menang

sejuta billion

"ustaz..mana ada akhir...sengal la soalan ustaz ni.."

taw pun..and now..bagi nombor paling kecik

"kosong"

negatif satu

"ustaz!!..itu bukan nombor.."

manada!!itu intiger la...haha..lagi2..

"negatif sejuta billion errr..tak maw la main lagi..mana ada jawapan tu kan.."

haha..bijaksana...jadi cuba cari permulaan Allah..takan jumpa..sama juga kalau mau cari hujung Allah..



                                                                                                                                 
ni la hujah yang keluar dari kepala aku setelah tidak baca buku pqs dan psi sebulan..ok ka tu arr??mntk penjelasan

2 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...