11 November 2011

viva vs haji

mungkin tak semua tahu apa itu viva,kalau nak aku huraikan mengikut disiplin ilmu automotif agaknya akan ada dua implikasi akan berlaku.1 korang takfaham.2 aku pun tataw apa nak hurai hehehehe

biar aku jelaskan viva secara bahasa mudah

"kenderaan paling murah di jalan raya malaysia" senang faham bukan?



dua-dua harga hampir sama

viva radian 660 BX (paling murah di semesta alam) dan haji jenis pakej termurah harga hampir sama .



mula2 aku search harga pakej haji aku terkejut jugak lah tengok ada 5 angka lepastu starting dia 2.bapak dia DUA PULUH RIBU bai!! lepas tu baru aku perasan,dulu boleh ja aku pasang cita-cita tinggi nak angkat kereta apa haramjadah semua. proton saga flx tu pun 50k kenapa aku tak rasa bersalah pulak nak up impian?

infact, haji jenis pakej tu lagi murah.


dua-dua juga boleh kasi bikin mati

kalau kau pegi haji,kemungkinan kau akan mati tu ada. tak kira lah kena pijak,kapal terhempas, cuma 1 ja mungkin susah sikit, mungkin tiada lagi kes manusia dibaham encik rimau di arab saudi.

kalau kau beli viva, persentej mati kau tetap jugak meningkat. kereta ada satu ja airbag, airbag bukan untuk kasi kau hidup pun tapi kasi mayat ko tak hamcur ja.mungkin kau tak mati eksiden tapi kau boleh mati terbakar.mungkin tak terbakar kau boleh mati terkejut.paling kurang pun kau boleh kasi mati bapa kau kalau dia tahu kau berjimak dengan anak orang lain dalam kereta tu.




tapi ini beza dia

kau beli viva sekeping dua tak akan jalan kalau kau tak bubuh minyak.minyak bai bukan letak air ja.minyak tu duit.lepastu bawak2 3000km kena servis pulak.nanti ada boring sikit maw make up pulak. 

tapi kau bikin haji sekali setiap masa lepastu ko akan berubah *insyaAllah*.dan pahala akan di-cumulate kat akhirat nanti?senang kira kan?


tapi kalau kau ajak aku pergi haji esok aku takan ikut gak ah.pasal aku nak pegi haji pada musim haji.kalo esok berangkat tu bukan musim haji. 

aku hanya perlu menunaikan haji,tepat pada musimnya,SEMPAT SEBELUM AKU MATI.

#sebenarnya aku bukan nak habiskan entry ni kat sini. tapi aku takda idea mana aku nak tulis lagi.hahaha

cuba bagi idea untuk aku tambah lagi kat entry ni di bahagian komen ni?terima kasih =D

#pandai gila mengelak tuk perah otak.oyeah!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...